Overstap naar een nieuw leerlingvolgsysteem

Vanaf schooljaar 2025-2026 gaan we op De Ratel werken met een nieuw leerlingvolgsysteem: Leerling in Beeld. Hiermee nemen we afscheid van het leerlingvolgsysteem van IEP, waar we de afgelopen jaren mee hebben gewerkt.

Een leerlingvolgsysteem is een hulpmiddel dat ons ondersteunt in het volgen van de ontwikkeling van kinderen op diverse vakgebieden zoals taal, rekenen en lezen. Maar ook het sociaal-emotioneel functioneren en werkhouding kunnen we volgen met een leerlingvolgsysteem. Het geeft ons inzicht in waar een leerling staat, wat hij of zij nodig heeft en hoe we ons onderwijs daarop kunnen afstemmen.

Hoewel het systeem van IEP waardevolle informatie bood, merkten we in de praktijk dat het niet altijd aansloot bij onze verwachtingen en manier van werken. Daarom zijn we samen met een werkgroep waarin leerkrachten uit alle bouwen vertegenwoordigd waren, op zoek gegaan naar een alternatief dat beter aansluit bij onze verwachtingen van een dergelijk volgsysteem.

Na een zorgvuldige vergelijking en overleg (ook op basis van ervaringen van andere scholen), hebben we gekozen voor Leerling in Beeld, het nieuwe leerlingvolgsysteem van Cito. Dit systeem sluit beter aan bij onze onderwijsdoelen en biedt ons meer mogelijkheden om de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig en breed in kaart te brengen.

We kijken uit naar deze stap en verwachten dat deze overstap ons helpt om het onderwijs op De Ratel nog beter af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen.

Hebt u vragen over het leerlingvolgsysteem of de overstap? Neem gerust contact op met de leerkracht van uw kind of met de directie. U kunt in ieder geval van ons verwachten dat we volgend jaar meer informtie zullen delen over het gebruik van ons nieuwe leerlingvolgsysteem.