Mooiste visje van De Ratel

In dit filmpje laten onze leerlingen uit groep 4 hun eigen creativiteit zien! Ze hebben een scène opgenomen met de GreenScreenBox, waarin zelfgemaakte vissen de hoofdrol spelen. Het verhaal is gebaseerd op een bestaand prentenboek, maar de kinderen gaven er hun eigen draai aan. Van het decor en de personages tot de manier waarop het verhaal tot leven komt.

Door dit project hebben de leerlingen tijdens het hoekenwerk niet alleen hun fantasie gebruikt, maar ook gewerkt aan verschillende kerndoelen uit het basisonderwijs:

🎨 Kerndoel 54 & 55 (Kunstzinnige oriëntatie)
Leerlingen leren hun eigen gevoelens en ideeën vorm te geven in beeld, spel en beweging. Ze gebruiken materialen en technieken om tot een creatieve uitwerking te komen.

📖 Kerndoel 9 (Taal - mondeling onderwijs)
Ze leren zich begrijpelijk uit te drukken en naar elkaar te luisteren tijdens het voorbereiden en opnemen van de scènes.

🧠 Kerndoel 44 (Oriëntatie op jezelf en de wereld)
Door te werken rond een bestaand verhaal ontdekken leerlingen meer over de wereld van verhalen, dieren en natuur.

💻 Kerndoel 45 (Digitale geletterdheid / mediawijsheid)
Leerlingen leren omgaan met digitale media, ontdekken wat beeldbewerking is en ervaren hoe techniek verhalen kan versterken.


Het resultaat?
Een prachtig filmpje waarin verbeelding, techniek en samenwerking samenkomen, gemaakt door de leerlingen zelf!