Het 5-gelijkedagenmodel en de BSO
 
Het 5-gelijkedagenmodel
De traditionele schooltijden worden steeds vaker als belemmerend en
onpraktisch ervaren en daarom wordt vanuit verschillende maatschappelijke
organisaties een andere inrichting van de onderwijstijden actief onderzocht en
bevorderd. Een model om dit te doen is het 5-gelijkedagenmodel. In dit model
hebben de vijf schooldagen van de week eenzelfde lengte.
 
Scholen
Op basis van oriëntatie, oudergesprekken en informatie avonden, zijn de meeste scholen tot de conclusie gekomen dat het 5 gelijke dagen model een meerwaarde heeft ten opzichte van het huidige schooltijden model. Bij enkele scholen zijn de informatieavonden net afgerond, zij zullen op korte termijn ouders informeren over de keuze die zij hebben gemaakt op basis van de gegeven stemmen.
 
Spring en het 5-gelijkedagenmodel
Spring Kinderopvang past haar BSO aanbod aan op de scholen die overgaan op het vijf gelijke dagen model. De eigen vertrouwde medewerkers zullen op de nieuwe tijden de kinderen uit school halen. Het activiteitenprogramma op de BSO zal aangepast worden aan de nieuwe omstandigheden.
 
Meer keuze in lengte dagdelen
Spring Kinderopvang biedt buitenschoolse opvang van einde schooltijd tot 18.30 uur. Op scholen met een continurooster of 5-gelijke-dagen-model kunt u nu ook kiezen voor een korte dagdeel tot 16.00 uur. Via een rekenmodel op www.spring-kinderopvang.nl kunt u eenvoudig uitrekenen wat in uw situatie het gunstigst is.
 
De BSO en het 5-gelijkedagenmodel
Op de lange middagen is er alle tijd en ruimte om een leuk dagprogramma te verzorgen. Op de korte BSO middagen slagen wij daar ook in, echter komen wij regelmatig tijd te kort. Door de BSO tijd gelijk over de hele week te verdelen, ontstaat er een evenwichtiger programma en is er iedere dag voldoende tijd. Dit zal meer rust geven en leiden tot een gevarieerder aanbod aan activiteiten.

In de loop van tijd zullen wij u informeren over de dagindeling van de BSO, heeft u vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Stel ze gerust.

_____________________________________________________________________________

Thema Olympische BSO Spelen

Van 6 tot en met 23 februari 2014 werden in Sotsji, Rusland, de 22e Olympische Winterspelen gehouden. Maar liefst 2.500
atleten uit 88 landen namen in 15 disciplines deel aan deze Spelen. Op de BSO hadden wij onze eigen winterspelen. Tijdens dit thema stonden alle activiteiten in het teken van de Olympische winterspelen. Na het doorgeven van de fakkel was het Olympisch vuur aangekomen op de BSO. De fakkel heeft een mooie plek in het lokaal gekregen. Hiermee waren de kinderen van de BSO begonnen aan de olympische winterspelen. Het BSO lokaal werd aangekleed met Olympische ringen, vlaggen, sportattributen en nog veel meer. Naast het knutselen van medailles werden er ook allemaal leuke sporten zoals langlaufen aangeboden. Ook werden er veel winterspelletjes gespeeld, namen de kinderen deel aan een echte Olympische quiz en maakten ze allemaal winterse gerechten. Natuurlijk hebben we ook de medailles spiegel bijgehouden! Het was elke dag spannend of er weer een medaille bijkwam. En ja hoor, wat deden ze het goed!!! Live konden wij de vele wedstrijden ( vaak het schaatsen ) mee kijken via de computer met vaak een geheel oranje podium. Een geheel oranje podium hadden ze niet alleen bij de ‘’echte’’ winterspelen, maar die hadden wij ook zeker op de BSO! Na de sportieve olympische spelletjes, hadden alle kinderen natuurlijk een medaille verdiend. Een voor een werden de kinderen naar voren geroepen om plaats te nemen op het erepodium. Op de hoogste plek van dat podium namen zij hun eigen gemaakte medaille in ontvangst, op de achtergrond klonk natuurlijk het Nederlandse volkslied!



_____________________________________________________________________

Wat staat er in de krant vandaag?
 
Tijdens de Olympische winterspelen, waren kinderen erg nieuwsgierig naar alle nieuwtjes rondom dit evenement. Vaak werd er op de computer gezocht naar informatie en keken we naar live verslagen. Maar wat is er nou leuker om met z’n alle door de kranten te bladeren op zoek naar informatie over de Nederlandse sporters, plaatjes te bekijken en het met elkaar hier over te hebben?
 
Onder het eet- en drinkmoment lagen de kranten op tafel zo ook bij de voorschoolse opvang. Ook hebben wij collages gemaakt van de foto’s die ons het meeste aanspraken of waar een bijzonder verhaal bij hoorde.

De kinderen vonden deze werkwijze erg leuk, en waren enorm enthousiast. Wij zullen dit daarom regelmatig laten terugkeren in onze thema’s en bij speciale dagen/evenementen en of gebeurtenissen.